Som nybörjare på gymmet

Att börja gå på gymmet är något många känner sig nervös för. Men oavsett om man tror att man kommer att göra bort sig eller att man är i så dålig form att andra kommer att stirra eller skratta är de flesta orsaker utan riktig grund i verkligheten. Den överväldigande majoriteten är fokuserad på sin egen träning, och det bör också vara den fokus man själv går genom dörren med.

Träna med någon erfaren

Att gå in helt själv på gymmet kan vara en stor utmaning när man inte vet hur något riktigt fungerar där. Känner man någon som tränar regelbundet kan det vara väldigt hjälpsamt att träna med dem, åtminstone i början. Antingen det eller så bokar man en tid med en personlig tränare som kan lägga upp en lämplig träning och visa en hur man utför övningarna korrekt. Detta kommer även låta en undvika några av de vanligaste misstagen folk gör på gymmet.

Prova på lite av allt

De flesta gym har en hel del maskiner och utrustning man kan använda sig av och att stifta bekantskap med så många som möjligt gör det mycket enklare att träna mångsidigt. Kombinera gärna maskiner och fria vikter. Medan maskinerna är bra för att se till att man utför moment korrekt kommer fria vikter att hjälpa en träna upp stabiliteten.

Träna ofta (men inte allt för ofta)

Som nybörjare kan man börja se resultat på sikt även om man bara tränar två gånger i veckan. Men många skulle nog rekommendera tre. Kom dock inte in varje dag i hopp om att få snabbare resultat. Kroppen behöver vila mellan passen för att återhämta sig ordentligt. Tränar man för ofta kan man drastiskt öka risken för skador av olika slag.